Det er ømheden værd

Det er ømheden værd

Du kender det. Sofaen har forført dig. Igen. Det er altså heller ikke nemt, når den ser så lækker ud! Den er bare ikke til at modstå der foran fjernsynet. Puderne kalder på din trætte ryg og du ville da lyve, hvis ikke dine fødder skriger efter at blive smidt op på sofabordet.

Som forstenet står du på stuegulvet, mens undskyldningen, fornuften og lysten debatterer på første etage.

Undskyldningen lægger ud: ”Jeg synes, at jeg fortjener en aften på sofaen. Det har altså været en hård dag på arbejdet og jeg er SÅ træt!”. Fornuften ryster på hovedet og løfter pegefingeren: ”Argh, du mener vist igen i aften, gør du ikke? Du skal da ud i den friske luft, bevæge dig og få pulsen op – det er sundt for dig!”. Undskyldningen vender øjne: ”Vissevasse! Jeg ka’ være sund i morgen, ka’ jeg!” Heldigvis dukker lysten pludselig op: ”Ro på I to! Husk hvor sjovt det plejer at være, og hvor godt det føles bagefter! – det er det hele værd!”.

Så skidt da! Du fylder din drikkedunk, griber din sportstaske og trasker mod skoven.

Mens du går, kommer du i tanke om, hvor ømme stænger du får de næste par dage. Åh Åhh, kan du nå at vende om?

STOP, HOLDT, VENT! Før du vender om, vil jeg lige fortælle dig lige præcis HVORFOR det er godt at træne sine muskler – og jeg lover, at det er ømheden værd!

Hver dag møder vi alle mulige aktiviteter, som kræver at vi kan udføre en bevægelse med en vis hastighed. F.eks. noget så simpelt som at rejse sig fra en stol, gå på trapper eller forhindre et fald. Det er særligt vores kære lårbasser som er vigtige i disse eksempler. Derfor har vi lært at ELSKE øvelser som squat og lunges.

Der er i sandheden alt mulig grund til at træne for at bevare den mængde muskelmasse og det antal muskelfibre, vi er så heldige at have til rådighed. Vi har nemlig X antal muskelfibre, og dette antal kan vi ikke ændre på – ligegyldigt hvor meget vi træner. Netop derfor er det drøn vigtigt at bibeholde styrken og størrelsen så længe som mulig.

”Det siges at vi lever længere hvis vi har en god portion muskelmasse!”

Det er vigtigt at påpege, at fra 50 årsalderen reduceres vores muskelmasse med knap 1 procent hvert år. Chokerende? Ja…

Denne reducering skyldes tab i antallet af muskelfibre og desuden størrelsen af hver enkel fiber i sig selv. Dette rammer alle – også tidligere sportsudøvere.

En reducering i muskelmasse samt styrke, giver naturligvis en svagere muskel. Illustrativt set har en lille Skoda jo heller ikke de samme forudsætninger for at producere lige så stor kraft på motorvejen som en Ferrari.

Så det handler om at komme op på hesten og fyre op under den træning! Det viser sig nemlig, at en trænet 75 årig kan være på samme niveau muskelmæssigt som en utrænet 50 årig!

– Stof til eftertanke?

Vi ses til træning

HØJ 5’er

Katrine Bruun Pedersen – Træner hos AJ Bootcamp Århus