Få luft under vingerne med skridt i skoene

Få luft under vingerne med skridt i skoene

En af de ting, jeg virkelig sætter pris på, er at komme ud og gå uden telefonen og bare være til stede i nuet. Jeg har nok at se til med en biks, der skal holdes kørende, en lille ny, og kæreste og hus. Så der er nok at rive i og derfor jeg har behov for bare at være mig. Om det er en løbetur eller gåtur, det er egentlig ligemeget, bare at komme ud og mærke vinden i hovedet og høre fuglene synge, det giver mig livskvalitet.

Målet er ifølge Sundhedsstyrelsen at gå 10.000 skridt om dagen. Jeg synes personligt, at vi skal komme længere op, men det er svært at prioritere tiden til det. Vi er ikke så aktive længere, i takt med, at vi har fået flere hjælpemidler, OG så har vi bare altid pisse travlt med alle vores gøremål.

For at hjælpe mig selv med at komme op på de 10.000 skridt, har jeg sammen med 5-10 andre, igennem Garmin Connect, lavet en konkurrence, som typisk varer i en uge. Her kan vi så motivere hinanden til at komme ud og gå, for der er jo ingen af os, der har lyst til at tabe ansigt til de andre.  Jeg har godt nok aldrig vundet konkurrencen, men bruger den til at motivere og sætte mål.

Det er jo sjovt, at vi i dag skal lave konkurrencer for at komme ud og gå 10.000 skridt, når vi faktisk er ment til at gå i hvert fald 15-20.000 skridt. Men for mange er det et urealistisk højt mål og så bliver det hurtigt nemt at tænke, at det hele egentlig også bare kan være ligemeget. Så i stedet for at komme med en offentlig retningslinje, der vil få mange til at gå helt i baglås, er det da helt klart bedre at komme ud og få gået de 10.000 skridt fremfor ingenting overhovedet! Og skridt avler skridt, så hvem ved hvad der kan ske? 

Fordelene ved at gå 10.000 skridt om dagen:

  • Aktivering af coremusklerne/holdningsmusklerne (baller, lår, mave/ryg)

Vi er mange med et stillesiddende job og det medfører desværre en træls foroverbøjet holdning. Masser af skridt kan være med til at opretholde en god holdning og styrke i din core-muskulatur.

  • Forbedring af dit kredsløb såvel som hjerte-kar-systemet

Lige så snart vi sætter ekstra gang i kroppen, holder vi vores kredsløb ved lige. Og endnu bedre er det, når man får pulsen op. Så endelig få noget tempo på din gang og find en bakke, hvor du får lov at puste lidt mere.

  • Knoglerne

Vi belaster knoglerne ved at få stød op igennem kroppen og derved vil vores knogler forblive stærke hele livet og ikke brække.

  • Fordøjelsen

Igen vil stødene fra gåturen hjælpe på vores fordøjelse og det vil påvirke kroppen positivt.

  • Stressforebyggende

Bestem dig for at være til stede i nuet, og lad hverdagens stimulans blive derhjemme. Her tænker jeg på mobil, musik osv. Så er du allerbedst stillet for at være til stede i naturen og tage den til dig. Der er RIGTIG mange af os, der er stressede, så få prioriteret at komme ud. Jeg lover dig, at det vil hjælpe.

  • Humør og energi

Ja, sjovt nok så påvirker det også vores humør i en positiv retning og giver os mere energi.

Jeg er ALDRIG kommet hjem fra en gåtur, uden at have fået mere energi sammenlignet med, da jeg tog afsted.

Som personlig træner anbefaler jeg mine kunder at gå en tur på 15 minutter efter sidste måltid. Det hjælper vores fordøjelse, energi og giver mulighed for at evaluere på dagen og planlægge morgendagen. Så er vi altid sikre på, at vi bevæger os i den rigtige retning og bliver en bedre udgave af os selv.

Gode fif til at nå de 10.00 skridt om dagen:

  1. Del skridtene op i mindre portioner fordelt over hele dagen
  2. Planlæg hvor og hvornår du skal af sted
  3. Involvér dit netværk og find nogen, som vil være med
  4. Tag tøj på til vejret
  5. Få købt en skridttæller, så den kan være med til at motivere og hjælpe dig

“DU fortryder aldrig at have gået en tur”

Høj femmer,
Alex