Mine holdkammerater er stærkere end mig

Mine holdkammerater er stærkere end mig

-Sådan siger Jane.
Jane er 58 år og træner i Mindeparken med AJ Bootcamp. Og så er hun super sej.

Jane har nemlig valgt at sammenligne sig med sig selv, sin egen udvikling og sine egne resultater. Hun fokuserer ikke på de andres niveau eller fremskridt.

”Når jeg sammenligner mig med mine holdkammerater, har mange langt større udholdenhed end mig. Men når jeg sammenligner mig med mig selv, er min fysiske form forbedret kolossalt under min træning.”

Og det er nu engang det vigtigste.

Det kan være motiverende at have forbilleder og kunne anerkende andres evner – især hvis det kan inspirere en til at nå det næste mål. Dog er det vigtigt at tage udgangspunkt i sit eget niveau og stille opnåelige krav.

Jane bruger i høj grad andres fremskridt til at motivere sig selv. Hun synes, det er skønt at se, når andre også rykker sig og får en masse energi ud af det. Det handler om udvikling og den kan være lige givende, uanset om man udvikler sig fra 1 til 5 armbøjninger eller fra 30 til 40.

“Jeg er heller ikke hurtigst i løb, men jeg bestræber mig på at indhente den, der løber lige foran. Bare for min egen skyld.”

For Jane virker det motiverende, da det er med til at presse hende, dog stadig med fokus på egne resultater.

 

TRÆNING UNDER ÅBEN HIMMEL

Jane er glad for både svømning og cykling men har været igennem adskillige træningsformer. Det har været alt fra løb, aerobic, step og fitness, hvor hun ikke kunne opretholde motivationen over længere tid. Men det kan hun nu. Opskriften på den rette træningsform, for Jane, findes i kombinationen mellem hård træning og det hyggelige samvær med holdkammeraterne – og så at det foregår udendørs.

Udenfor er der plads, luft og højt til himlen. Her er hun “fri for den beklumrede luft og den gudsjammerlige, øredøvende musik”, som hun selv beskriver den, fra indendørs træning. Det finder Jane nemlig ikke just behageligt.

“Min sjoveste træningsdag var faktisk, da det regnede i tommetykke stråler, og vi alligevel gennemførte både planker og armbøjninger i mudder og vandpytter. Ikke siden min spæde barndom, har jeg oplevet at have det så grinagtigt i våd skovbund.”

Ofte er det faktisk gennem vintersæsonen, og i vådt eller koldt vejr, hvor mange udvikler sig og ser fremskridt. Mange oplever at gennemføre en træning, de normaltvist ikke ville have gjort og det kan være enormt energifuldt og motiverende.

JANES UDVIKLING

Da Jane startede på Bootcamp, var hun ude af stand til at fuldføre en armbøjning. Burpees, løb og planken var hårde udfordringer, men den tid er forbi nu.

Knæarmbøjninger var der 20 stk. af ved sidste sluttest. Armkræfterne er tiltaget og det samme er mavemusklerne. Nu kan Jane sidde på jorden med løftede arme og ben og sågar stå i en planke med benene op af en mur. Musklerne på baller og lår har også fået en mærkbar opstramning. Alt dette til sammen har øget hendes fysiske velvære.

Konditionen har også fået et boost. Det mærkes, når træningslokationen hedder Ørnereden – et område i Aarhus Bugt med en hulens masse trappetrin og nogle meget stejle skrænter…! Her fortæller Jane:

Da jeg sidst trænede ved Ørnereden, tog jeg trappens 121 trin i alt 4 gange op og ned. Jeg kravlede op af den høje skrænt. Og det var alt sammen MEGA hårdt! Men der var en klar forbedring fra allerførste gang, hvor mine lunger skreg af mangel på luft efter blot en enkelt tur på trappen.

Dét er en høj, høj femmer værdig!

Vi håber, Janes historie kan være med at inspirere dig eller måske én, du kender. Sæt et personligt mål og stræb efter at blive en bedre og stærkere version af dig selv hver gang – lige præcis som Jane gør det.

Tak til mine holdkammerater og trænere for styrken til at presse mig selv derud, hvor jeg aldrig kommer alene.”
– Jane